wychodzi na to, że mamy wszystkiego w nadmiarze, ale tak dalej być nie może:
http://www.niemarnuje.pl/ograniczenie-m ... nosci.html
Raport: połowa żywności na świecie ląduje na śmietniku
Marnujemy połowę wyprodukowanego jedzenia. Na śmietnikach na całym świecie lądują dwa miliardy ton żywności. Powód? Z brytyjskiego raportu wynika, że to m.in. przez kapryśność konsumentów.
Nawet połowa żywności produkowanej na świecie - około dwóch miliardów ton - jest wyrzucana do śmieci - wynika z brytyjskiego raportu. Organizacja Institution of Mechanical Engineers twierdzi, że ilość wyrzucanej żywności wynika z niewłaściwego przechowywania, restrykcyjnych dat przydatności do spożycia, promocyjnych ofert, nakłaniających do kupowania dużych ilości produktów i kapryśności konsumentów.
"Można by wyżywić głodujących..."
Z raportu wynika, że od 30 do 50 proc. z czterech miliardów ton żywności produkowanej na świecie rocznie idzie na zmarnowanie. Może się tak dziać z połową jedzenia kupowanego w Europie i Stanach Zjednoczonych - podał portal Sky News.
Dr Tim Fox z IME uważa te fakty za "szokujące". - Jest to żywność, która mogłaby być wykorzystana do nakarmienia rosnącej populacji na świecie, a także obecnie głodujących - powiedział Fox. - Chodzi też o niepotrzebne wykorzystanie zasobów ziemi, wody i energii, używanej do produkcji, przetwarzania i dystrybucji tego jedzenia - podkreślił.
- Przyczyn tej sytuacji można się doszukiwać m.in. w braku odpowiedniego poziomu inżynierii i stosownych praktyk rolniczych, niedostosowanym transporcie i infrastrukturze do magazynowania, a także w wymaganiach supermarketów, które oczekują produktów o idealnym wyglądzie i zachęcają konsumentów do kupowania w nadmiarze - wyjaśnił badacz.
Marnowanie żywności to wina konsumentów?
Jak twierdzi Fox, w krajach rozwijających się największe straty występują na początkowych etapach łańcucha żywnościowego, a więc między polem a miejscem sprzedaży. Z kolei w przypadku dojrzałej gospodarki marnowanie żywności wynika z niewłaściwych praktyk marketingowych i zachowania konsumentów.
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - http://www.gazeta.pl © Agora SA